Met deze repen wil 100WEEKS-partner Tony’s Chocolonely armoede te lijf gaan

Chocolademaker Tony’s Chocolonely lanceert deze week vier chocoladerepen, geïnspireerd door vier beroemde chocolademerken die tezamen het gezicht van de chocoladeindustrie vormen.

Met deze nieuwe ‘Sweet Solution’ repen toont Tony’s aan dat het wel degelijk mogelijk is om alle chocolade te produceren zonder gebruik te maken van illegale kinderarbeid of moderne slavernij. De opbrengst van de nieuwe repen komt ten goede aan 100WEEKS.

De Chocolonely Foundation, een onafhankelijke stichting waaraan Tony’s één procent van zijn omzet doneert, werkt al langer samen met 100WEEKS in Ivoorkust en Ghana. In deze landen wordt samen 60 tot 70% van alle cacao wereldwijd geproduceerd. Binnen de gemeenschappen die van de teelt afhankelijk zijn heerst veel armoede.

Sinds 2018 trekken 100WEEKS en Tony’s samen op in de strijd tegen armoede door vrouwen in de cacaogemeenschappen tijdelijk van extra geld te voorzien. Dit geeft hen een kans om andere bronnen van inkomsten te ontwikkelen waardoor ze minder eenzijdig afhankelijk worden van de cacaoteelt en zelf aan de armoede kunnen ontsnappen.

De chocolade-industrie heeft ondanks eerdere beloften de afgelopen jaren weinig gedaan aan de bestrijding van armoede en de daarmee samenhangende illegale kinderarbeid of moderne slavernij in cacoagemeenschappen. Tony’s Chocolonely toont met de ‘Sweet Solution’ repen aan dat ethisch produceren heel goed kan, en roept producenten en consumenten in het bijzonder op om op te komen voor mensenrechten. Tony’s wil dat wetgevers ingrijpen en eist dat bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor de herkomst van hun producten. De chocoladefabrikant roept fans daarom op een petitie te ondertekenen.

Tony’s Chocolonely pleit dus voor een ‘Sweet Solution’, de naam van de serie unieke ‘loolalike’ repen die sinds maandag verkrijgbaar zijn. Tony’s produceert zijn eigen chocolade volgens ‘Tony’s 5 Sourcing Principles’: de afkomst van bonen moet traceerbaar zijn, er moet goed betaald worden, boerencoöperaties versterkt, handel gebeurt op basis van duurzame relaties en de focus ligt altijd op cacaokwaliteit en productiviteit.

“Dat wij deze principes hebben is natuurlijk niet voldoende” aldus Paul Schoenmakers, Head of Impact van Tony’s Chocolonely. “Daarom hebben we Tony’s Open Chain ontwikkeld, een open-source initiatief waar alle chocoladefabrikanten aan kunnen deelnemen zodat ook zij op dezelfde wijze, samen met ons, alle chocolade slaafvrij kunnen maken.”